tirsdag 30. juni 2009

En av de fineste rosene i hagen min i dag er Constance Spry.


Hun har en herlig duft, og blomstene er utrolig vakre.

Constance Spry er Austins første rose, tenk å være så heldig første gangen!
Det eneste hun mangler er gjenblomstring, men jeg tilgir henne det for når hun står i fullt flor er hun et syn. Min rose er ganske ung, men tenk for et syn hun blir om noen få år!

Hun er plantet like ved sitteplassen vår så jeg kan nyte synet av henne både titt og ofte.
Jeg har plantet henne sammen med en klematis som ikke blomstrer ennå, men den kommer snart og vil fortsette blomstringen når Constance gir seg for i år.

Constance Spry ble lansert i 1961
Foreldre er: 'Belle Isis' og 'Dainty Maid'
Blomsterstørrelse: 13cm
Duft: Sterk
Blomstring: Engangsblomstrende
Høyde/bredde: 2,5m/1,5m
Herdighet: H4

8 kommentarer:

Inger sa...

'Constance Spry' är helt underbar, jag är några dagar efter dig, min Constance har slagit ut med några blommor i dag. Jag återkommer. Dina bilder är så fina.

Solveig sa...

Ååååå, denne var bare helt nydelig og det var også bildene du tok!!! Denne skal jeg merke meg. Er på rosejakt til uteplassen :-)
Ha en flott sommerkveld!
Klem fra Solveig

Margrethes hus og hage sa...

Det er virkelig en flott rose! Og den ønsker jeg meg veldig! Har du kjøpt den her i området? Har ikke sett noen som har den, og jeg har vært mange steder og kikket!

Flotte bilder!

Min Verden sa...

Vakker, vakker, vakker! Jeg har kjøpt en i år og jeg er litt forvirret på herdighet. Den står til H6 og H5 og nå sier du H4. Søren også! Vel, jeg rekker kanskje å se den litt før den dør... jeg kan nyte din!

AnnA sa...

Juni, min CS, står i knopp, och jag väntar...
Rosplantan har vuxit ännu en bit detta år...Den stod stilla i växten något år efter inköpet, men sedan allteftersom har den vuxit på.
Du vet väl att personen "Constance Spry" var en mycket välkänd florist i England, känd för sin underbara blomsterarrangemang, där hon bl a mixade vilda blommor med odlade?
Ha det gott!
Hälsn
AnnA

elle-melle sa...

Margrethe:
Jeg har importert min fra Danmark,- Rosenposten.dk.
Vi var to damer som ønsket oss noen roser som var litt vriene å få tak i her så vi slo oss sammen om en import.

Men ellers går det greit å komme med en bestilling hos det lokale hagesenter om høsten (august)så tar de seg av betilling/import og du får rosen til våren. Slik har jeg gjort med alle nykommerne i år.

IngunnBW sa...

Dette er virkelig en nydelig rose!! Nydelig bilder :)

Jeg har hatt den notert på ønskelisten min i flere år, men har enda ikke gjort noe med det. Om du ikke tar hensyn til forskjellen i størrelse, hvilken av denne eller Hurdalsrosen vil du si er flottest og friskest?

elle-melle sa...

Ninni:
Hurdalsrosen har jeg ikke, så jeg kan ikke si så mye om den. Jeg har sett den, men den er ikke så vanlig her. Nå må jeg bare legge til at jeg har planer om å skaffe meg den for svigersønnen min og nærmeste nabo er fra Hurdal, så da synes jeg den må inn i hagen. Jeg har sett den i Hurdal og synes den er skjønn, men jeg kan som sagt ikke vurdere hvilken av dem som er flottest eller friskest.