tirsdag 16. juni 2009

Endelig.......

har jeg fått gjødslet de rosene som ikke har fått noe mat ennå.

Da jeg gjødslet for første gang i år hadde jeg ikke nok til alle, men nå har de fått alle sammen. Eller det er vel ikke helt riktig for de nyplantede rosene har ikke fått noe ekstra gjødsel, men jeg tenker det er tid for litt til dem også nå. Jeg gjødslet med utblandet helgjødsel. Tenkte det var best å vanne den ut siden de ikke hadde fått noe før, slik at gjødselen kom ned til røttene fort.
Jens Munk kom med sin første blomst i dag. Jens Munk er en av få canadiske roser i min hage. Den har tydelige spor av rugosablod, men det gjør ikke meg noe. Før var jeg ikke så glad i rugosaroser, jeg synes de var for grove i bladene og ikke så "fine" som jeg ønsket at roser skulle være. Men nå er jeg glad i dem og liker at det er flere typer roser i hagen. Blomstene er nydelige og har en god duft.

Jeg liker villrosene som får lov å vokse her også, men jeg aner ikke hva de heter. Det er to eller tre busker med villroser som bare plutselig var der. De er nok sådd av fuglene vil jeg tro. Skulle likt å vite navnet, så bare si ifra om du vet hva denne heter. Om høsten får den rød/orange nyper som fuglene er glad i. Det er bilde av nypene på siden her i bloggen.

3 kommentarer:

Margrethes hus og hage sa...

Så flotte roser. Måtte nesten smile litt nå, for jeg har heller ikke vært så glad i disse rugosahybridene (heter det det, forresten?), men har oppdaget flere sorter jeg godt kan tenke meg å ha i hagen :) Det er godt man kan utvide horisonten litt!

Villroser kjenner jeg dessverre ikke til, men håper at noen av rosene jeg har plantet kommer med nyper, for det er hyggelig når småfuglene koser seg i hagen og finner godsaker der.

Katarina sa...

Vildrosor är så vackra i sin enkelhet!
Katarina

Inger sa...

Jag gillar också rugosorna allt bättre. Uppskattar deras goda egenskaper. Fina bilder du visar.