mandag 24. mai 2010

Fru Rugosa

Fru Rugosa kommer snart i blomst. Hun pleier vanligvis å være en av de første til å blomstre, og slik blir det nok i år også. Jeg vet ikke hva hun egentlig heter, men at hun er en rugosa er ganske sikkert. Jeg pleier bare å kalle henne 'Fru Rugosa'. Jeg fikk denne rosen  for mange år siden av min mormor, lenge før jeg ble bitt av rosebasillen og lenge før jeg begynte å interessere meg for plantenes navn.
Hun er en av dem som har ungått saksen og er like frisk som hun pleier å være. Heldigvis så er det noen av dem dette året.

I dag setter jeg opp lista over de rosene som helt har unngått saksen, enten fordi det ikke var nødvendig eller fordi jeg ikke rakk det.
Flere av disse rosene har knopper og de fleste er både friske og fine - heldigvis.

'Fru Rugosa'
'Frühlingsgold'
'Mme Plantier' - burde vært beskjært
'St Nicolas'
'The Fairy' - burde vært beskjært noe
'Stanwell Perpetual' - burde vært beskjært noe
'Tuscany'
'Wasagaming'
'Zephirine Drouhin'
'Jens Munk'
Pimpinell hvit ukjent sort

3 kommentarer:

IngunnBW sa...

Så vakker knopp! Hageverdenen gir så mange ekstragleder sett gjennom kamera i makroinnstilling :) Jeg synes listen din over roser uten skader var altfor kort... Håper mange av dem du klippet helt ned har kommet med gode skudd og kanskje du har fått deg noen gledelige overraskelser i pottene?

Berit sa...

Roseknopper allerede! Jamen er det forskjeller her i landet. Det måp være deilig å vente på at vakre knopper skal springe ut, særlig med tanke på den lange taps- og tvilsomlista di. Hos meg er det litt tidlig å gjøre opp status. Krysser fingre for både dine og mine!

Inger sa...

Jag har knoppar på Finlands vita ros, den blommar bland de första. Har inspekterat alla rosor utom 'Lykkefund'. Måste klättra högt för att se om den lever. Av övriga har ingen dött men några har frusit ner eller skadats av snömassorna.
Ha det gott!