tirsdag 6. januar 2009

VIKING


Viking er en stor rose med små blomster.
Jeg har kjøpt den for mange år siden på et gartneri som nå er nedlagt.
Den vokste ganske seint i begynnelsen men nå er den nesten for stor, så jeg vurderer å klippe den ned en hel del til våren.
Den er kjøpt før roseinteressen var så veldig stor derfor har jeg ingen særlige opplysninger om denne.
Rosen er uten duft og blomst og blader er ganske små. Blomstene kommer i enorme klaser, godt over 50 blomster pr. klase er ikke uvanlig. Den blomstrer ganske sent i sesongen, bare en gang men over et langt tidsrom. Jeg antar det er rosen som ble lansert av Tantau -1994, foredlet av Evers. Jeg finner flere roser med navnet Viking når jeg søker på nettet, men denne fra Tantau passer best i beskrivelsen.
Der (help me find) står det at rosen blir ca. 40 -50cm høy, men den er i hvertfall dobbel så høy her, faktisk så ser det ut til at den er på vei opp i et tre som står like ved.
Sommeren 2008 hadde den en del lus, det var det mange roser som hadde den sommeren, men ellers er den frisk og fin. Det er fint lite stell med den rosen, bare litt vann av og til hvis det er ekstremt tørt.

Ingen kommentarer: