tirsdag 6. januar 2009

ROSE DE RESCHT


Rose de Rescht er en av mine ynglingsroser. Den har en fantastisk duft og blomsterrikdom. Aberet er at den for noen år siden ble angrepet av rosesikader og de gjør bladene stygge og er vanskelig å få bukt med.
Den har stått her noen år nå og blir større og kraftigere år for år.
Rose de Rescht er en portlandsrose fra ca 1840. Man antar at den stammer fra Frankrike, men vet lite om dens opprinnelse. Den har nokså korte blomsterstilker, og det er med på gi busken et lubbent og tett uttrykk. Bladene har en lett rynkete overflate, og er matte. Rose de Rescht blomstrer veldig rikt i første flor og siden jevnt og trutt men ikke så rikt til langt utpå høsten. Her er den en av de siste rosene som gir seg.
Herdighet er oppgitt til H5

7 kommentarer:

Berit sa...

Hei Juni!
Egen roseblogg, det var noe for meg! Lekkert så langt!

elle-melle sa...

Så kjekt at noen fant veien inn her.
Jeg regner jo med at det blir litt mer fart her når sesongen åpner. Foreløpig blir det bare å gjøre klart, presentere rosene mine ol.

Berit sa...

Du vet, står det ROSE i navnet på en blogg virker det magnetisk på øya mine!

Vibeke sa...

Liker også denne veldig godt, svigermor har den!

Ønsker deg en fin-fin helg som snart er her :o)

Klem

Thusnelda sa...

Gleder meg til å følge med på rosebloggen din Vi er også VELDIG glade i roser. Denne "Rose de Rescht" har vi også men har aldrig våre i nærheten av denne du har bilde av her. Det er ikkje den som trivest best hos oss.

IngunnBW sa...

Så mange nydelige roser du har! Smart med egen roseblogg :)

Hilsen fra landet sa...

ÅÅåh, jeg liker å lese her, er veldig intr i roser men må ha hardføre sorter for jeg bor i H7. Har bestilt nærmere 100 roser sammen med noen venninner, så til våren får vi arbeid tenker jeg! Det blir spennende å se hvem vi får til å trives i vårt klima (Gudbrandsdalen). Ha en fin kveld!