mandag 29. juni 2009

Alfred Colomb

Det er ingen hemmelighet at jeg foretrekker roser med duft, og denne har masse, herlig duft. At den også er pen å se på, holder seg godt både i regn og vase gjør den ikke mindre attraktiv.
Jeg plantet min 2006 og den blir bare finere og finere med årene synes jeg. Første året var den ikke så mye å skryte av, bladene ble stygge, oppspiste av et eller annet, og det gjør de til dels fremdeles men i mye mindre grad. I år ser det ut til at den gror veldig godt så da blir det kanskje litt størrelse på den også.
Fargen er ubeskrivelig, den forandrer seg etter hvert som blomsten eldes, og det også gjør denne rosen interessant. Jeg liker både blomsten og fargen i alle stadier.
Alfred Colomb er en remontant rose. Remontant roser er forløperene til de vi i dag kaller stilk eller storblomstrede roser.

Alfred Colomb er foredlet av Lacharmè -1865 og er en frøplante etter 'General Jaqueminot'
Blomsterstørrelse: 10 cm
Duft: Sterk og søtlig
Blomstring: remonterende
Høyde/bredde: 1,5m/1,75m
Herdighet: H3-H4

Alfred Colomb trenger god jord, mye vann og gjødsel for å kunne yte sitt beste.

6 kommentarer:

Katarina sa...

Han är verkligen stilig, denne Alfred!
Katarina

Inger sa...

'Alfred Colomb' har en makalöst vacker färg, min älsklingsfärg. Ska undersöka om den möjligen kan gå hos mig. Noteras på önskelistan! Ha det!

Margrethes hus og hage sa...

Så lekker! Og remonterer... Kjempeflott!

Solveig sa...

Denne var helt spesiell! Har ikke sett noe lignende før! Elsker også roser med duft. Veldig kjekt med de som kommer igjen, elles er herligheta over før en får snudd seg. Kjekt å se slike bilder:-)
Ha en flott ettermiddag!
Hilsen Solveig

AnnA sa...

Jo, jag är också förtjust i Alfred, och har en själv en(ett felköp, som blivit identifierad till denna ros). Jag tycker att rosbladen blir så fantastiskt sammetslika, och färgen är ju obeskrivbar!
Ha det got!
Hälsn
AnnA

Beate sa...

For en aldeles nydelig rose!!!